RÅ MORO: Endurosykling kan være beinhard konkurranse, men det kan også være flott topptursykling med lek og jubel i utforkjøringene. Nesbyens stier er blant landets beste til formålet. Det vet Mads Oliver Øvsthus å utnytte. Foto: Kristoffer H. Kippernes

3 gode endurosykler til en rimelig pris

Endurosykler er bygget for livets beste nedturer, men også for de nødvendige oppturene. Her er tre gode sykler til under 25.000 kroner.

Endurosykler er i utgangspunktet grove stisykler. De kan også gjerne kalles topptursykler. Endurosykler er tilpasset nedkjøringene. De er laget for maks fart og topp kjøreegenskaper i røffe utforkjøringer på sti, gjerne lange og gjerne bratte. Likevel er det også tilpasset lange dager i setet og forsering av lange motbakker. Flere og flere endurosykler blir spisset mot selve konkurranseformatet enduro der de fleste klatreetappene foregår på grusveier og i lettere terreng, og hvor du ikke trenger å sykle så fort oppover. Spissingen mot utforegenskapene har derfor økt de siste årene, noe som for noen av syklene i denne kategorien kan ha gått ut over allsidighet som heldags stisykkel i kupert og variabelt terreng. Her er det lurt å tenke gjennom hva man ønsker seg. En ren enduro-racing-sykkel, eller en grov stisykkel, du også kan bruke med hell i endurokonkurranser.

Moderne endurosykler har 155-165 mm vand- ring bak og opp mot 170 mm vandring i gaffelen. Styrevinkelen er ofte et sted rundt 65-66 grader.

Endurosykler kommer både med 27,5 og 29-tommers-hjul og både i karbon og aluminium. Dyrere modeller vil ofte ha 1x11 eller 1x12-drivverk, mens rimeligere modeller gjerne også har 2x11-løsninger. Vekten vil gå fra de aller letteste supermodellene med karbonramme og karbonhjul på 12,5 kilo til rimeligere varianter på 14-15 kilo.

Dekkbredde bør være minst 2,3, gjerne 2,4 eller 2,5. Breie felger er også en fordel og Boost-standard på navbredde er standard på de este modellene fra 2017. Altså 110mm navbredde foran og 145 mm bak. Dette gir bedre dekklaring og stivere hjul. 

Endurosykler finnes i de fleste prisklasser. Her er tre gode forslag til deg som vil kjøpe sykkel til under 25.000 kroner, i en ukronologisk rekkefølge:

1. Rose Uncle Jimbo 1 27,5

Det tyske nettmerket Rose har sin base i Ruhr-distriktet rett ved grensa til nederland. Det er flatt i Nord-Tyskland, men Rose sponser både enduro- og utforlag og har erfaring med både lange og bratte bakker.

Enduro-sykkelen Uncle Jimbo har et klassisk oppheng med leddet kjedestag og 165 mm vandring bak. RockShox-gaffelen gir 160 mm vandring i front, mens et komplett SLX-drivverk med 2x11-oppsett sørger for girskiftene. Shimano sørger også for solid bremsekraft med bremser på SLX-nivå og store skiver. Når du bestiller fra Rose kan du til en viss grad spesialtilpasse utstyret til lommebok og behov.

Fakta om sykkelen:

  • PRIS: ca 19 000 kroner inkludert moms
  • IMPORTØR: Rosesykler.no - netthandel direkte fra Tyskland
  • RAMME: 7005 aluminium 165 mm vandring
  • BAKDEMPER: RockShox Monach RT3
  • HJULSTØRRELSE: 27,5
  • GAFFEL: RockShox Yari RC Solo 160 mm
  • GIR OG DRIVVERK: 2x11 Shimano SLX, SLX-krank 36/26
  • BREMSER: Shimano 615 203/180 mm
  • STYREOPPSETT: Race Face Chester styre, Race Face Ride 35mm stem
  • SETEOPPSETT: Rose sete på Race Face Ride setepinne
  • HJUL: DT Swiss 1900 Spline
  • DEKK: Continental Mountain II King Race Sport 2,4
  • STØRRELSER: S, M, L, XL

Rose Uncle Jimbo 1 27,5

2. Commencal Meta 4.2 Origin

Max Commencal profesjonaliserte terrengsyklingen på midten av nittitallet med sine profflag på sykkelmerket Sunn. Mannens eget merke har dedikert seg til leken morosykling og lite passer da bedre enn ny-ansettelsen av den fransk-kanadiske hurragutten Yoann Barelli som deres nye enduro-stjerne. Barelli kommer til å traktere en variant av Meta 4.2 i Enduro World Series.

Innstegsmodellen Origin er klar til bruk rett ut av fraktesken med solide komponenter og Boost-oppsett både foran og bak. 1x11-drivverk og reale endurodekk er standard. Commencal har de siste par årene endret distribusjon til direktehandel på nett. 

Fakta om sykkelen:

  • PRIS: ca 22 500 kroner inkludert moms
  • IMPORTØR: Commencalstore.de - netthandel direkte fra Tyskland/Andorra
  • RAMME: aluminium 160 mm vandring
  • BAKDEMPER: Rock Shox Deluxe RT
  • HJULSTØRRELSE: 27,5
  • GAFFEL: RockShox Yari RC Solo 170 mm
  • GIR OG DRIVVERK: 1x11 SRAM NX, SRAM NX X-Sync, 32T-krank
  • BREMSER: SRAM Level 200/180mm
  • STYREOPPSETT: RIDE ALPHA 760 mm styre, RIDE ALPHA stem
  • SETEOPPSETT: RIDE ALPHA-sete på RIDE ALPHA alu-pinne
  • HJUL: Formula Boost 110/148-nav, WTB STP i25 felger
  • DEKK: MAXXIS HRII 27,5” x 2,4” EXO TR foran, 2,3 bak
  • STØRRELSER: S, M, L, XL 

Commencal Meta 4.2 Origin

3. Canyon Strive Al 4.0 Race 

Da utfor- og endurolegenden Fabien Barel kom til Canyon som World Series-vinnende syklist var han også tiltenkt en rolle som nyskapende ingeniør. Barel gikk rett til verket og utviklet Shapeshifter- teknologien for Canyon. Denne gjør det mulig for Strive-syklene å veksle mellom kort og stram vandring med bratte vinkler og lenger og mykere vandring og tilhørende slakere vinkler i fart. Barel påvirket også geometrien på Strive-syklene slik at disse, spesielt Race-utgavene ble lange og slake, akkurat som endurosyklister liker det.

Inngangsmodellen Al 4.0 Race har alt på stell. 1x11-drivverk, senkepinne, kraftige dekk og hjul og justerbare demperenheter. Norsk service-kontor gjør handelen trygg.

  • PRIS: ca 23 500 kroner inkludert moms + frakt
  • IMPORTØR: Canyon.com - netthandel direkte fra Tyskland
  • RAMME: aluminium 160 mm vandring
  • BAKDEMPER: Rock Shox Monarch Plus R Debon air m/Shapeshifter
  • HJULSTØRRELSE: 27,5
  • GAFFEL: RockShox Yari 160 mm
  • GIR OG DRIVVERK: 1x11 SRAM GX, Race Face Aeffect, 30T-krank
  • BREMSER: SRAM Guide R 200/180mm
  • STYREOPPSETT: Race Aeffect 760 mm styre, Race Face Aeffect stem
  • SETEOPPSETT: SDG Circuit MTN-sete på Iridium senkepinne
  • HJUL: DT Swiss E1900 Spline
  • DEKK: MAXXIS Minion DHR II 27,5" x 2,4" EXO TR foran, Maxxis Minnion SS 2,3 bak
  • STØRRELSER: XS, S, M, L, XL 

Canyon Strive Al 4.0 Race 

Annonse
 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse