PRISHOPP: Hemsedal, her fra årets sesongåpning, øker prisene med 1000 kroner for sesongkort. Foto: Kalle Hägglund

Raser mot Hemsedals kraftige prishopp

Hemsedal har økt sesongkortprisen med 1000 kroner fra i fjor. Det får blant annet skientusiast Mats Kristiansen (43) til å droppe årets heiskortkjøp.

Sesongkortpriser i Norge

Sesongkortprisene varierer stort hos de største skianleggene i Norge. Her er prisene for noen av de største senterne:

  • Hemsedal: 6195,-
  • Trysil: 6195,-
  • Hafjell: 5150,-
  • Geilo: 2600,-
  • Oslo Vinterpark: 2500,-
  • Norefjell: 4950,-
  • Myrkdalen: 4580,-
  • Kvitfjell: 5150,-
  • Hovden: 5495,- (Gull for 5795,-)

– Jeg synes de er arrogante som tvinger de gamle gode kundene over på et produkt de færreste av de vil ha, sier Mats Kristiansen fra Oslo til Fri Flyt.

43-åringen har vært fast sesongkortholder i Hemsedal Skisenter, som er eid av SkiStar, i 22 år. I år tar det slutt, etter at skianlegget satte opp prisen på sesongkort til 6195 (eksludert rabatt dersom man bestiller tidlig) norske kroner.

Det er en økning på 1000 kroner. I tillegg er familierabatter og andre type rabatter fjernet.

SkiStar har også fjernet muligheten for å kjøpe sesongkort for et anlegg, og inkluderer nå alle skisenterne i årskortet (Trysil, Hemsedal, Åre, Sälen, Vemdalen, Hammarbybacken og St. Johann). 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FLER-ANLEGG: Skal du kjøpe sesongkort i Hemsedal, må du også få med blant annet Trysil på kjøpet. Foto: Ola Matsson

– Det er takken for å være en lang og god kunde

Kristiansen, som kun benytter seg av Hemsedal, lar seg provosere av endringene. Blant annet reagerer han på at anlegget går i stikk motsatt retning av Oslo Vinterpark og Geilo, som kutter i prisene.

– Mens alle andre anlegg setter ned prisen for å tiltrekke seg sesongkortholdere, som er gode og gjentakende kunder, går SkiStar helt motsatt vei. Det er takken for at man har vært en lang og god kunde, sier Kristiansen, som nå heller ser mot andre alternativer.

– Det blir mer rando, Hallingsskarvet og Sogndal. Da taper anlegget pengene, og jeg håper flere gjør det samme som meg.

Kristiansen er ikke alene om å reagere på det kraftige prishoppet i Hemsedal. Flere skientusiaster har latt seg engasjere på skianleggets Facebook-side.

– Ikke relevant for de å kjøpe sesongkort

Administerende direktør i SkiStar Norge, Bo Halvardsson, sier det er en stor vurdering som ligger bak prishoppet.

– Vi, akkurat som andre firmaer, ser årlig over vår prissetting på våre produkter. Prisene blir satt etter etterspørsel på markedet, konkurransesituasjonen, kostnader og økonomisk situasjon. Det må også nevnes økningen av momsen på to prosent, som trekker opp årets priser, sier Halvardsson.

– Det kanskje ulogisk at noen med hytte i Hemsedal skal reise til Trysil, og enda mindre til Åre eller Sälen?

– Vi har sett en økt etterspørsel etter muligheten for å oppleve en variasjon i skiopplevelser under vintersesongen fra våre gjester. Med de største anleggene i Skandinavia har vi muligheten til å ettergå dette.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORKLARER: Bo Halvardsson sier sesongkortholdere utgjør 4-14% av omsetningen i skianleggene. Foto: SkiStar 

– Oslo Vinterpark gikk i motsatt retning, og halverte prisene. Det ga suksess. Hvorfor ikke gjøre det samme?

– Oslo Vinterpark sin beliggenhet gjør at det er nærliggende å dra på korte besøk, og de konkurrerer i første hånd med lignende anlegg. Våre anlegg har mer enn 70% utenlandske gjester, og en gjest er i snitt i over fire døgn hos oss. For de gjestene er ikke sesongkort relevant å kjøpe.

Han opplyser at sesongkortholdere utgjør mellom 4-14 prosent av omsetningen. Kjøper man sesongkortet i god tid før sesongen får man 15 prosent rabatt. Med sesongkortet følger det også rabatter i skianleggets butikk, i tillegg til gratis internett.

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse